top of page
Yazarın fotoğrafıMehmet Baykan

Çalışanların yeni Trendi: "Sessiz İstifa"

Çalışanların yeni Trendi: "Sessiz İstifa"


Sessiz İstifa Nedir?


Son zamanlarda sıkça duyduğumuz kavramlardan biri olan “Sessiz İstifa” akımı, Newyork’da 24 yaşındaki Zaid Khan isimli bir gencin TikTok’da paylaştığı bir video ile başladı. Khan bu videoda “Sessiz istifa işinizi bırakmak anlamına gelmiyor. Sadece işinizin hayatınızı ele geçirmesine engel olmak anlamına geliyor. İşiniz hayatınız değil! Değeriniz ürettikleriniz ile tanımlanamaz.” demektedir. İngilizce karşılığı Quiet Quitting olan bu yeni terim kısa sürede 17 milyon kadar izlenmeye ulaşmış, bu terim üzerine binlerce makaleler yazılmıştır. 

Sessiz İstifa, çalışanların görev tanımlarında yazmayan ancak kendilerine yaptırılmak istenen her türlü işi reddetmektir. Yani çalışanlar sadece uzman oldukları işleri yapmak istemektedirler. Bunun dışında kendilerine dikte edilen hiç bir işi yapmayı kabul etmemektedirler. İstifa etmeden, sadece kendilerine tebliğ edilen görevleri yerine getirerek çalışmayı kabul ederler. Kısaca işlerinden kovulmayacak kadarını yaparlar. Şirkete yeni şeyler katmak gibi bir dertleri yoktur.    

Sessiz İstifa, bazı kişiler tarafından iş ve yaşam dengesini korumak olarak tanımlanırken bazıları tarafından ise minimum özveri ile işleri yürütmek olarak tanımlanıyor.


Sessiz İstifanın Sebepleri Nelerdir?


  1. İşyerinde yaşanan tükenmişlik sendromu,

  2. İşyerinde kendini değersiz hissetme ve hakettiği değeri görememe,

  3. Çalışma koşullarının yetersiz ya da eksik olması,

  4. Ücret ve yan hakların yetersiz olması,

  5. Şirket içinde yaşanan her türlü mobbing,

  6. Görev tanımının net olmaması ve görev tanımına uyulmaması,

  7. Uzun mesai saatleri ve mesai ücretlerinin özellikle beyaz yaka çalışanlara ödenmemesi,

  8. Yöneticilerin yetersizliği, donanımlı olmamaları.


Sessiz İstifanın Belirtileri Nelerdir?


  1. İşe giriş-çıkış saatlerine uyulmaması,

  2. Toplantılara katılımda isteksiz olunması ya da hiç katılım sağlanmaması,

  3. Performansın düşmesi, verimliğin azalması,

  4. Takım çalışmalarına daha az katkı sağlama ya da hiç sağlamama,

  5. Çalışma arkadaşlarıyla iletişimsizlik,

  6. Fazla mesailerin kabul edilmemesi.


Sessiz İstifanın Olumlu Sonuçları Nelerdir?


  1. Sürekli koşuşturma ve yoğunluk kültüründen uzaklaştırır,

  2. Görev tanımında bulunmayan sorumluluklardan kurtarır,

  3. İş yaşamı ile özel yaşam arasında denge kurmayı sağlar,

  4. İş için belirli bir sınır belirler ve bunun dışına asla çıkılmaz,

  5. Özel hayata daha fazla vakit ayırma ve bunun sonucunda psikolojik rahatlama,

  6. İzinli ya da raporlu olunan günlerde çalışma baskısı hissetmeme,

  7. Eve iş getirmeme, mesai saatleri dışında ve tatillerde çalışmama.


Sessiz İstifanın Olumsuz Sonuçları Nelerdir?


  1. Şirkete olan bağlılığı azaltır ve daha fazla çalışmama isteği belirir,

  2. Şirketin verimliliğini etkiler, bunun sonucunda şirket içi krizler büyür,

  3. Çalışanın şirkete katma değer sağlamasını engeller,

  4. Sessiz İstifa uzun süreli olamayacağından sonu büyük ihtimalle işten ayrılma olarak biter.


Youthall isimli araştırma şirketinin bu konuyla alakalı 1002 kişinin katılımı ile yapmış olduğu araştırma “Sessiz İstifa” nın ne denli büyük bir akıma dönüştüğünü de gözler önüne sermektedir. Bu araştırmaya göre;


  1. Türkiye’de çalışan gençlerin %24’ü sessiz istifa süreci yaşıyor,

  2. Yine çalışan gençlerin %47’si bu yaklaşıma çok ilgi duyuyor,

  3. Çalışanların kendini işyerine ait hissetme oranı sadece %18’dir.


Sessiz İstifa Nasıl Önlenebilir?


Sessiz İstifayı önlemek için öncelikle çalışana değer verilmesi gerekir. Çalışan değerli olduğunu hissetmeli ve işini bu doğrultuda yapmalıdır. Çalışan işini doğru yaptığı sürece hem maddi hem manevi ödüllendirilmesi, ücret ve yan hakların iyileştirilmesi ve sürekli yenilikçi projelere önem gösterilmesi gerekir. Çalışanlarla samimi bir diyalog kurulmalı ve işleriyle alakalı detaylar konuşulmalıdır. Çalışan bağlılığının geliştirilmesi için ne gerekiyor ise yapılmalıdır. Kariyer ve terfi düzenlemelerinin çalışanın heyecanını ve motivasyonunu arttırıcı etkisi vardır. Dolayısıyla mutlaka terfi düzenlemeleri yapılmalıdır. Çalışana rollerin daha fazla büyüyeceği konusunda açık olunmalı, kağıda bağlı kalınmayacağının açık olarak ifade edilmesi gerekir.

14 görüntüleme0 yorum

İlgili Yazılar

bottom of page